Motivasjon

Motivasjon = Drivkraften bak en viljestyrt handling

Jeg tror at alle sliter med treningsmotivasjonen sin fra tid til annen. Man kan ikke alltid ha den samme drivkraften, og alltid være like giret på å trene. Slik er det vel med alle ting?

Av og til er du kanskje litt trøtt og sliten, og skulle helst ha blitt liggende i vertikal stilling på sofaen fra du har kommet hjem fra jobb og til du fører den vertikale stillingen videre til senga. Slik er det bare! Og av og til er det kanskje best å lytte til kroppen og la den få hvile - men ofte er det "latskapen" som kommer frem i slike situasjoner. Not good!

Har du en slik lat og motivasjonsløs dag bør du prøve å snu tankene rundt til hva som er positivt med å komme seg på trening likevel. Det som krever mest motivasjon er ofte bare det å komme seg ut dørene. Har du klart dette er det som regel ikke så værst likevel. Slik er det i alle fall for min del ;)

Her er noen av grunnene til at du bør komme deg på trening, selv om du helst føler for å late deg.

Hvorfor trene?

  • Du forebygger sykdommer og helseplager. Beveger du deg mer, blir både beinmassen og muskulaturen sterkere og tåler mer belastning i hverdagen.
  • Du øker forbrenningen og går ned i vekt. Regelmessig bevegelse gir tydeligere sult- og metthetsfølelsen.
  • Trening gir økt utholdenhet, både fysisk og psykisk
  • Du blir sterkere, både fysisk og mentalt.
  • Trening gir mer overskudd, energi og humør, samt bedre konsentrasjonsevne.
  • Du får bedre kontroll over pust og pustemønstre som styrer muskelspenninger i bryst, skuldre og mage.
  • Fysisk aktivitet gir bedre blodsirkulasjon.
  • Du kan ha bedre samvittighet dersom du koser deg med god mat (sjokolade, hihi)
  • Ikke glem den gode følelsen etter at du har trent!!!

I mine øyne er det INGEN grunn til at jeg ikke skal komme meg på trening - utenom når jeg er syk eller at kroppen bare trenger hvile :) Kroppen min har bare godt av det!

Tenker du på å begynne å trene, men sliter litt med motivasjonen? Pass på at du finner en metode som passer til DEG og som motiverer DEG!! Det er finnes mange metoder - det gjelder bare å finne den som passer deg best :)

Jeg har en regel som kanskje kan hjelpe litt på motivasjonen, og det er å planlegge!! Failing to plan = Planning to fail. Planlegger du treningsøktene dine hver uke blir det vanskligere å snike seg vekk - da ligger man jo bak planleggingen sin.. Har man planlagt å trene blir kroppen psykisk og fysisk forberedt på at man skal på trening, noe som gjør hele prosessen lettere!

Her er noen bilder som motiverer meg til å trene:









Sååå.. Har dere motivasjonen til å trene idag? Det har jeg!!

- Camilla :)

4 kommentarer

mylifeinparadiseworld

19.okt.2011 kl.17:21

Jeg mangler motviasjon men har gjerne lyst til å forandre livet mitt totalt i positiv retning.. Da mener jeg med å forandre kostholdet å begynne med å bygge litt muskler.. Syntes det er fantastisk sexy med jenter som er litt markerte, derfor vil jeg bli slik selv :) Det er en av grunnene til at jeg la deg til som venn, for å kanskje få litt inspirasjon og motivasjon =)Er du flink på treningsplaner og hva man skal spise? Kan man forresten trene bort appelsinhud på beina ? :(

benedictestrening

19.okt.2011 kl.17:38

TAkk for et supermotiverende innlegg! Sjelden jeg mangler motivasjon til trening heldigvis!!

camillastrening

19.okt.2011 kl.21:32

benedictestrening: Så bra du satt pris på det :) Skjelden jeg mangler den jeg også - men enkelte dager er litt tyngre enn andre!

camillastrening

19.okt.2011 kl.21:37

mylifeinparadiseworld: Høres bra ut at du vil forandre livet ditt til det positive og begynne å trene :D Jeg synes veltrente kropper er noe av det peneste som finnes, og blir rett å slett fasinert av muskler <3

Trenger du treningsplaner osv kan jeg anbefale deg www.iform.no ! Her finner jeg utrolig mange tips og råd :) Her står det også mye om kosthold.

Et tips jeg kan gi deg innen kosthold er at proteiner er VIKTIG!! Få i deg mat med mye proteiner - gjerne proteinshake :)

Hvordan man trener vekk appelsinhud vet jeg ikke helt! Er nok kardio, styrke og kosthold som spiller inn der vil jeg tro :)

Skriv en ny kommentar

camillastrening

camillastrening

21, Tysvær

Jente på snart 22år. Bor med samboer i et lite hus på Karmøy. Studerer på 3-året, for å bli førskolelærer. Ekstrahjelp som resepsjonist, og vikar i barnehage. Trener på UNO Gym & Nutrition :)

Kategorier

Arkiv

hits